2013. január 30., szerda

A Hálózat a Tanszabadságért és a Középiskolások Hálózata a tiltakozó pedagógusok mellett

A sztrájkbizottság felállítását és a további, a közoktatás további szétverését megakadályozó akciókat támogató pedagógusok mellett áll ki Hálózat a Tanszabadságért és a Középiskolások Hálózata:


A HAT is támogatja a tiltakozó pedagógusokat:


http://fn.hir24.hu/itthon/2013/01/30/a-hat-is-tamogatja-a-tiltakozo-pedagogusokat/



A diákok a tanáraik mellett állnak Pécsen:


http://pecsistop.hu/regio/a-diakok-a-tanaraik-mellett-allnak-pecsen/1118998/

"Csak a mögöttük felsorakozó tömeg, a sztrájkolni is kész pedagógusok sokasága adhat erőt követeléseiknek. Egy új, radikális szakszervezeti kultúra meghonosításával próbálkoznak, s e kultúra térnyerését más események is jelzik." : 
http://magyarnarancs.hu/narancsblog/megzsugazva-83396




2013. január 26., szombat

Terjeszd, oszd, csatlakozz!


Kedves Kollégák!

Az elkerülhetetlen bekövetkezett. A kormányzati oldal olyan megállapodást írt alá három pedagógus szakszervezettel, mely vállalhatatlan a PDSZ számára mert:
- köszönő viszonyban sincs a sztrájkbizottsági követelésekkel,
- nem foglalkozik az "államosítással" bekövetkezett őskáosszal,
- nem tartalmaz valódi garanciákat azokra a minimumokra sem, melyeket a kormányzati oldal hajlandó volt befogadni,
- relativizálja az életpályamodellben megígért béremelést,
- megvalósítja az életpályamodell elvárt munkateher növelését.
Nem volt más választásunk, mint önálló sztrájkbizottságot alakítani.
A megállapodás szövege az utolsó egyeztetésen tovább puhult, hiszen az aláíró szakszervezetek elfogadták, hogy a közalkalmazotti bértábla emelésének kérdésében az OKÉT-ben egyeztetnek, ami beláthatatlan időhúzásra ad alapot. http://pdsz.hu/_Media/documents/Sztrjkbizottsgi%20megllapods-a%20kznevels%20rendszere-2013-01-22.pdf)
A mostani kaotikus állapotokat ismerve különösen érthetetlen, a keddi megállapodás, arról nem is beszélve, hogy miközben pedagógus álláshelyek megőrzéséről beszélnek az aláíró szakszervezeti vezetők és Balog Zoltán miniszter, nem vesznek tudomást az elmúlt év végén kiadott kormányhatározatról, mely szerint a nyugdíjba vonuló, ill. oda küldött kollégák megüresedett álláshelyét nem lehet betölteni.

Miért tévedés a megállapodás?
Végre kezd körvonalazódni egy széles összefogás, amely az oktatás megmentése  érdekében szerveződik, diákok (közép- és felsőoktatásban tanulók), szülők, pedagógusok, oktatáskutatók. Egyre nyilvánvalóbb, a társadalmi összefogás a politikailag motivált, szakmailag elfogadhatatlan folyamatokkal szemben, a sokat szenvedett iskolarendszer értékei megtartásának érdekében.
Soha ilyen szimpátia nem vette körül azokat, akik az oktatás értő művelőiként jelzik, ezeket a problémákat, s aktív fellépésükkel tesznek azok kijavításáért.
Meggyőződésünk, hogy a problémákat nem azzal lehet kezelni, hogy segítjük az eddig is elhibázott döntések további végrehajtását, hanem, ha megakadályozzuk azokat. Együtt meg tudjuk akadályozni. A megállapodásban szereplő "kármentés", amire persze semmi garancia, arra az esetre vonatkozna, ha a kár már bekövetkezik (az egyik, az államosítás már bekövetkezett, és látjuk is az eredményét). A megállapodást aláírók azt vállalták, részeivé válnak a rendszernek, azzal, hogy csak monitoroznak.

A PDSZ az üres megállapodás aláírásának megtagadását követően megküldte sztrájkkövetelését a miniszterelnöknek: http://pdsz.hu/_Media/documents/PDSZ%20Sztr%C3%A1jkbizotts%C3%A1g.PDF
A miniszterelnöknek a levél kézhezvételétől számított öt napja van megnevezni a tárgyalódelegáció vezetőjét.
Ezt követően kerülhet sor a tárgyalásokra, amelyek során a sztrájkköveteléseken túl tárgyalni kell a még elégséges szolgáltatásokról. A PDSZ a felügyelet nélküli sztrájkban érdekelt. Már az erről szóló tárgyalás alatt is tartható legfeljebb kétórás figyelmeztető sztrájk.
Amennyiben nem tudunk megegyezni a kormánnyal, a PDSZ kész a nevelési-oktatási intézményekben tartandó országos sztrájk megszervezésére.
Együtt erősek vagyunk, csak el kell hinnünk végre, hogy ha összefogunk, akkor el tudjuk érni követeléseink teljesítését!
Kérjük, kövesse nyomon a www.pdsz.hu és a www.pdszpecs.blogspot.com oldalakat és kövessen bennünket a Facebookon!
Ha felvételét kéri címlistánkra, irodánkból közvetlen információkat is kap a PDSZ-től. (+36 1 214 5842)


                                                            Üdvözlettel:


Mendrey László elnök, PDSZ

A legfrissebb sajtóból néhány:



2013. január 18., péntek

A PDSZ önállóan alakít sztrájkbizottságot

A PDSZ önállóan alakít sztrájkbizottságot
A PDSZ kilépett a közös sztrájkbizottságból, miután bejelentették Galló Istvánnéék, hogy aláírják a sztrájkkövetelések egyikét sem tartalmazó megállapodást. A megállapodás szövegét a kormánnyal együtt még közösen sikerült rontaniuk az előző verzióhoz képest, ugyanis ma este azt is elfogadták, hogy bérkérdésben az OKÉT-ben egyeztetnek, és az ottani megállapodásig - azaz beláthatatlan ideig - nem szerveznek sztrájkot.
A megállapodás utolsó mondata szerint "A megállapodás érvényességi ideje alatt a Pedagógus Sztrájkbizottságban részt vevő szakszervezetek – a benne foglalt kérdéskörökben – nem élnek a munkabeszüntetés szervezésének a jogával."
A mostani kaotikus állapotokat ismerve különösen érthetetlen lépés a keddre tervezett megállapodás, arról nem is beszélve, hogy miközben pedagógus álláshelyek megőrzéséről beszél Gallóné és Balog Zoltán miniszter, eközben egy év végén kiadott kormányhatározat szerint a nyugdíjba vonuló, ill. oda küldött kollégák megüresedett álláshelyét nem lehet betölteni.
A sztrájkköveteléseket rövidesen megküldjük a miniszterelnöknek.

Mit rontott el ezzel a lépéssel a PSZ és másik két szervezet vezetése, akik a sztrájktárgyalások alatt végig hűen követték Gallónééket? 
Végre kezd körvonalazódni egy szélesebb összefogás, amely az oktatás szétverése ellen szerveződik, diákok (közép- és felsőoktatásban tanulók), szülők, pedagógusok, oktatáskutatók, és most már egyre többször láthatóan a szélesebb társadalom összefogása az őrült folyamatok ellen, amelyekkel módszeresen verik szét azt is, ami még megmaradt a sokat szenvedett iskolarendszerben.
Soha ilyen szimpátia nem vette körül, mint ami most körülveszi azokat, akik a oktatáson belülről ezeket a problémákat jelzik és tenni is igyekszenek ellene, ezt bomlasztja üres megállapodásával Gallóné és csapata. 
A problémát nem azzal lehet kezelni, hogy segítjük az eddig is elhibázott döntések további végrehajtását, hanem, ha megakadályozzuk azokat. Mert együtt meg tudjuk akadályozni. A megállapodásban szereplő "kármentés", amire persze semmi garancia, arra az esetre vonatkozna, ha a kár már bekövetkezik (az egyik, az államosítás már bekövetkezett, és látjuk is az eredményét). Gallónéék azt vállalták, hogy segítik a további károkozást azzal, hogy nem fekszenek keresztbe, csak monitoroznak - mert a sztrájk szervezésének jogáról lemondással együtt ez voltaképpen azt jelenti, hogy tétlenül nézik a rombolást!
De semmi baj, a sztrájk nélkülük és megszervezhető, ez csak az oktatásban dolgozók elhatározásán múlik.



http://www.stop.hu/belfold/a-kormanynak-sikerult-megosztani-a-szakszervezeteket-a-pdsz-egyedul-folytatja/1116034/

http://www.pecsiriport.hu/koezelet/4098-egy-pedagogus-szakszervezet-fenntartja-a-sztrajk-jogat-.html



Néhány új darab a mémgyárból:

http://egyeb.vatera.hu/uzlet_bolt_ipar/cegfelirat_hirdetotabla/iskolai_tabla_tanarbabu_1701984677.html






2013. január 8., kedd

Európai demokráciától idegen, szakszervezeti vezetővel szembeni munkáltatói intézkedés Pécsett!


Sajtóközlemény

A Baranya Megyei Szakszervezetek Akcióegysége (BMSZA: http://bmsza.wordpress.com/about/) megdöbbenéssel értesült Hofekker Ferenc, a Független Demokratikus Szakszervezet elnöke munkaviszonyának azonnali hatállyal történő megszüntetéséről, amelyet követően a szakszervezeti tisztségviselő a munkáltató területére sem léphetett be, ezzel a Zrt. vezetése teljességgel ellehetetlenítette a munkahelyen működő szakszervezet tevékenységét.
Tudomásunk van arról, hogy Hofekker Ferenc szakszervezeti tisztségviselőként számos esetben jelezte a cégvezetés felé a buszok műszaki állapotával kapcsolatos problémákat, a rossz műszaki állapotból eredő balesetveszélyt, különös tekintettel arra, hogy baleset esetén a körülmények vizsgálatakor a járművet rossz műszaki állapotban átvevő buszvezető felelőssége is felmerülne.
Az autóbuszok műszaki állapotának javítása helyett a Tüke Busz Zrt. vezetése eltávolította a területén működő Független Demokratikus Szakszervezet elnökét. Ez a lépés mind munkajogi szempontból, mind a biztonságos közszolgáltatás tekintetében elfogadhatatlan! Kérjük ezért, hogy a Tüke Busz Zrt. 100%-os tulajdonosa, Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának vezetői hassanak oda a jogellenes munkáltatói intézkedés visszavonása érdekében, és haladéktalanul rendeljenek el vizsgálatot a pécsi városi közösségi közlekedésben résztvevő buszok állapotával, valamint a buszok karbantartásával kapcsolatban.
A Baranya Megyei Szakszervezetek Akcióegysége – a szolidaritáson túl – jogi segítséget nyújt az elküldött szakszervezeti tisztségviselőnek, emellett, ha a felmondás visszavonására nem kerül sor, további hazai és nemzetközi fórumokhoz fordul a Hofekker Ferencet ért megtorló munkáltatói intézkedés miatt. 


                              RSZV Dél- Nyugat Magyarországi Rendőr Szakszervezet
                              Független Demokratikus Szakszervezet PK. Zrt.
                              Független Rendőr Szakszervezet Baranya Megyei Szervezetei
                              Hauni Hungária Kft. Vasas Alapszervezet
                              Húsipari Dolgozók Szakszervezetének Pécsi Alapszervezete
                              Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
                              Szociális Területen Dolgozók Szakszervezete
                              Szakszervezetek Együttműködési Fóruma Baranya Megyei Szervezete
                              Vasas Szakszervezet Dél-Dunántúli Regionális Képviselete






Sajtóközlemény

A LIGA Szakszervezetek felszólítja a Tüke Busz Zrt. vezetését, hogy állítsa helyre a pécsi tömegközlekedés területén szerveződött Független Demokratikus Szakszervezet elnökének munkaviszonyát, és
azonnali hatállyal kezdje meg az egyeztetéseket a szakszervezettel az üzembiztonság kérdéséről.

Hofekker Ferencet azért bocsátották el azonnali hatállyal, mert több kollégájával együtt, december 21-én, a buszok műszaki állapotára hivatkozva megtagadta a munkavégzést. A munkáltató magatartása azért sem érthető, mert a szakszervezet többször is felhívta már a vezetés figyelmét a rossz műszaki állapotokra, így az esetleges balesetveszélyre is. A szakszervezeti vezető kirúgása azonban nem válasz a buszok műszaki állapotára, és végképp nem válasz az utazóközönség aggodalmaira sem!

A piacgazdaságban minden vállalkozás alapja kell legyen a kiváló minőségű szolgáltatás, amelynek minimuma az üzembiztonság. Amennyiben a buszvezetők nem csak saját testi épségük, de a rájuk bízott utasok
biztonsága érdekében is megtagadták a munkavégzést, nem kirúgást, hanem dicséretet érdemelnének, hiszen potenciálisan életeket mentettek. Az a munkáltatói hozzáállás, mely szerint nem a problémákat
kell orvosolni, hanem az azokat jelzőket kiiktatni, nem fenntartható, kiváltképp, ha közszolgáltatásról van szó, ahol emberek tízezreinek sorsa függhet a munkáltató rossz döntésétől.

A LIGA Szakszervezetek nagyon veszélyes és elfogadhatatlan "munkaügyi" modellnek tartja azt, ahol a munkáltató nem egyeztet a munkavállalók képviselőivel, hanem egyszerűen az azonnali felmondás eszközéhez nyúl. Ennek a gyakorlatnak nem lehet helye a modern munkaügyi kapcsolatokban, az Európai Unióban.

A LIGA Szakszervezetek ezért felszólítja a munkáltatót a helyzet minél gyorsabb és minden fél számára megnyugtató rendezésére, valamint felajánlja jogi segítségét a szakszervezet elnökének, hogy
munkaviszonyát helyreállítsák.

                                                                                     LIGA Szakszervezetek


2013. január 6., vasárnap

Illetmény vagy nyugdíj


Az egyes törvényeknek a központi költségvetésről szóló törvény megalapozásával összefüggő, valamint egyéb célú módosításáról szóló 2012. évi CCVIII. törvény  http://www.magyarkozlony.hu/pdf/15486   módosítja úgy a a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényt, (http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700081.TV#lbj227param), hogy a közalkalmazott, aki nyugellátást kap (pl. előrehozott öregségi nyugdíjban van) és dolgozik, ne kaphasson illetményt és nyugdíjat is.
Ezek a rendelkezések tipikus salátatörvénybe kerültek, mégpedig nem is az eredeti törvényjavaslat (http://www.parlament.hu/irom39/09401/09401.pdf) részeként, hanem módosító indítványokkal (http://www.parlament.hu/irom39/09401/09401-0008.pdfhttp://www.parlament.hu/irom39/09401/09401-0011.pdf), ahogy az mostanában szokásos. Az egyik ellenzéki képviselő által benyújtott módosító javaslat indoklásában olvasható a salátatörvényekkel kapcsolatos jogi aggály: http://www.parlament.hu/irom39/09401/09401-0003.pdf, amelyet a parlamenti többség nem vett figyelembe.
 
A törvény vonatkozó rendelkezései:



Megjelent: Magyar Közlöny 178. szám  2012. december 22., szombat
2012. évi CCVIII. törvény egyes törvényeknek a központi költségvetésről szóló törvény megalapozásával összefüggő, valamint egyéb célú módosításáról
 
9. § A Tny. 64. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Visszamenőlegesen történő igényérvényesítés esetén nem folyósítható az öregségi nyugdíj arra az időszakra, ami alatt az öregségi nyugdíjas a 83/C. § (1) bekezdésében meghatározott jogviszonyban állt.”
10. § A Tny. a következő 83/C. §-sal egészül ki:
„83/C. § (1) Az öregségi nyugdíj folyósítását – a jogviszony létesítésének hónapját követő hónap első napjától
a jogviszony megszűnése hónapjának utolsó napjáig – szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti
jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, állami vezetői szolgálati jogviszonyban, közszolgálati
jogviszonyban, bírói szolgálati viszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban, ügyészségi szolgálati
viszonyban, fegyveres szervvel hivatásos szolgálati viszonyban vagy a Magyar Honvédséggel szerződéses vagy
hivatásos szolgálati viszonyban áll.
(2) A nyugdíjfolyósító szerv az öregségi nyugdíj folyósításának szüneteltetéséről és a jogalap nélkül felvett öregségi nyugdíj visszafizettetéséről – a nyugellátásban részesülő személynek a 97. § (5) bekezdése szerint tett bejelentése, illetve az állami adóhatóság által közölt adatok alapján – hivatalból dönt.
(3) Az öregségi nyugdíj szüneteltetésének időtartama alatt az érintett nyugdíjasnak minősül.
(4) Az öregségi nyugdíj a nyugdíjas kérelmére akkor folyósítható újból, ha a jogosult igazolja az (1) bekezdés szerinti jogviszony megszűnését.
(5) Az öregségi nyugdíj újbóli folyósítása során a 83/A. § (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.”
11. § A Tny. a következő 102/I. §-sal egészül ki:
„102/I. § (1) A 2013. január 1-jén a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló, öregségi nyugdíjban részesülő személy a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszony fennállásának tényét 2013. április 30-áig köteles bejelenteni
a nyugdíjfolyósító szervnek.
(2) A 2013. január 1-jén a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló személy öregségi nyugdíját – ha a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonya továbbra is fennáll – 2013. július 1-jétől kell szüneteltetni.”
12. § (1) A Tny. 79. § (2) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
„A nyugdíjfolyósító szerv a megállapított nyugellátás folyósítását – a határozat vele való közlését követő tíz munkanapon belül –
a) pénzforgalmi számláról történő készpénzkifizetés kézbesítése útján vagy a jogosult által megjelölt belföldi
pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára,
b) EGT-állam területén élők részére történő folyósítás esetén a jogosult által megjelölt, valamely EGT államban, pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára,
c) Magyarországgal szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezményt kötött állam területén élő személy részére történő folyósítás esetén a jogosult által megjelölt, a szerződő államban, pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára, vagy
d) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerinti – ideiglenes hatállyal elhelyezett, átmeneti vagy tartós nevelésbe vett – gyermek árvaellátását a gyám, eseti gondnok által megjelölt gyámhatósági fenntartásos betétre vagy fizetési számlára történő utalással teljesíti.”
(2) A Tny. 79. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
„(3a) A (2) bekezdéstől eltérően a külföldön élő vagy tartózkodó jogosult kérelmére a nyugellátást negyedévente,
félévente vagy évente utólag kell folyósítani, ha a nyugellátás havi összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj
jogszabályban meghatározott legkisebb összegét.”
(3) A Tny. 79. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezményt kötött államban, pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési
számlára történő folyósítás költségét az ellátásra jogosult viseli.”
13. § A Tny. 101/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„101/A. § Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben jelölje ki
a) a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szervet vagy szerveket,
b) a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervet vagy szerveket,
c) a társadalombiztosítási egyéni számlát vezető szervet vagy szerveket.”

14. § A Tny.
a) 22. § (1) bekezdés b) pontjában a „jogviszonyból származó – nyugdíjjárulék-alapot képező – keresetet, jövedelmet, több biztosítással járó jogviszony esetén a nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettségre meghatározott összeghatárig összeszámított keresetet, jövedelmet” szövegrész helyébe a „jogviszonyból vagy jogviszonyokból származó, nyugdíjjárulék-alapot képező keresetet, jövedelmet” szöveg,
b) 39. § (2) bekezdésében a „biztosítási idejének” szövegrész helyébe a „biztosítási idejének, valamint a főállású kisadózó biztosítási idejének” szöveg,
c) 101. § (1) bekezdés e) pontjában a „2013. január 1-je előtti nyugellátás” szövegrész helyébe a „nyugellátás” szöveg
lép.
38. A korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény módosítása
67. § (1) A korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló
2011. évi CLXVII. törvény 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § (1) A korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság keresőtevékenység miatti szüneteltetésére a Tny. 83/B. § (1) és (2) bekezdését és 83/C. § (1), (2) és (4) bekezdését kell alkalmazni, azzal, hogy öregségi nyugdíj és nyugellátás alatt korhatár előtti ellátást és szolgálati járandóságot kell érteni.
(2) Nem kell a Tny. 83/C. § (1), (2) és (4) bekezdését alkalmazni, ha a szolgálati járandóságban részesülő személy fegyveres szervvel vagy a Magyar Honvédséggel hivatásos szolgálati viszonyban áll.”
(2) A korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény a következő 25. §-sal egészül ki:
„25. § (1) A 2013. január 1-jén a Tny. 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló, korhatár előtti ellátásban, szolgálati járandóságban, balettművészeti életjáradékban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülő személy a Tny. 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszony fennállásának tényét 2013. április 30-áig köteles bejelenteni
a nyugdíjfolyósító szervnek.
(2) A 2013. január 1-jén a Tny. 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló személy korhatár előtti ellátását, szolgálati járandóságát, – az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény 43/B. § (2) bekezdésében foglaltakra tekintettel – balettművészeti életjáradékát és – a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 49/C. § (2) bekezdésében foglaltakra tekintettel – átmeneti
bányászjáradékát – ha a Tny. 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonya továbbra is fennáll – 2013. július 1-jétől kell szüneteltetni.”
68. § A korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény
a) 7. § (1) bekezdés c) pontjában és 7. § (2) bekezdés b) pontjában a „2012. december 31-éig” szövegrész helyébe a „2014. december 31-éig” szöveg,
b) 7. § (2) bekezdés a) pontjában a „2012. évben” szövegrész helyébe a „2012. január 1-je és 2014. december 31-e között” szöveg
lép.
69. § Hatályát veszti a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény 23. § (2) bekezdése.
70. § Nem lép hatályba a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény 64. § (2) bekezdése és 104. § (2) bekezdése.
 
44. A köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvény módosítása
79. § A köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvény 2. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
„(8) A nemzetiségi óvodai nevelést is ellátó többcélú intézmény önkormányzati fenntartója 2012. december 27-éig meghozott döntésével a (2) bekezdés szerinti döntését visszavonhatja vagy módosíthatja, annak érdekében, hogy az intézmény nemzetiségi óvodai nevelést is elláthasson. E bekezdés alkalmazása esetén a 13. § (2) bekezdés a) pontja szerinti átadás-átvételi megállapodást 2012. december 28-áig módosítani kell.”
80. § Hatályát veszti a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvény 10. alcíme.
46. Hatályba léptető rendelkezések
84. § (1) E törvény – a (2)–(10) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2015. január 2-án hatályát veszti.
(2) A 37. § (1) bekezdése, a 38. §, a 68–70. §, a 75. § (1), (3) és (14) bekezdése, a 76. §, a 77. § 2012. december 31-én lép hatályba.
(3) Az 1–11. §, a 12. § (1) és (3) bekezdése, a 13. §, a 14. §, a 15. § (1)–(4) bekezdése, a 16. §, a 18. §, a 19. § (3) bekezdése,
a 22–25. § és az 1. melléklet, a 26. §, a 28. §, a 30. §, a 31. §, a 33. § (3)–(5), (7), (8), (10)–(12), (14), (18), (20), (22), (26) bekezdése, a 34. § a)–c) pontja, a 35. § (1) bekezdés b) pontja és (2) bekezdése, a 36. §, a 37. § (2) bekezdése, a 39. § (1) bekezdése, a 40. §, a 41. § a) pontja, a 43. § (9) és (12) bekezdése, a 44. § a) pontja, a 45. § a) pontja, a 46. §, a 47. §,
az 51. §, a 60–62. §, a 64. §, a 65. §, a 67. §, a 71–74. §, a 75. § (2), (4)–(13), (15) és (16) bekezdése, a 78. §, a 86. § b) és f) pontja 2013. január 1-jén lép hatályba.
86. § Hatályát veszti
a) az Ltv. 63. §-a, 63/A. §-a és 87/C. §-a,
b) a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 59. § (7) bekezdése,
c) a Vtv. 87/A. §-a,
d) a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény 11. § (2) bekezdése és 12. §-a,
e) az Sztv. 51. § (9) bekezdése,
f) a Tny. 22/A. §-ában az „a 83/A–83/B. § szerint” szövegrész.


2013. január 2., szerda

Kormányhatározat a nyugdíjkorhatárt elért közalkalmazottak foglalkoztatásának megszüntetéséről

A Kormány 1700/2012. (XII. 29.) Korm. határozata

a közszférában alkalmazandó nyugdíjpolitikai elvekről

1. A Kormány
1.1. felhívja a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervekkel közalkalmazotti vagy kormányzati szolgálati jogviszonyban álló azon személyek jogviszonyának megszüntetése vagy a megszüntetés kezdeményezése érdekében, akik a rájuk irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötték és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezték;
Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: 2013. január 31., és azt követően folyamatosan  

1.2. elrendeli, hogy az e határozatban foglaltak nem vonatkoznak a központi költségvetési szervként működő felsőoktatási intézményekben oktatói, tanári vagy tudományos kutatói munkakörben foglalkoztatott személyekre;  

1.3. elrendeli, hogy abban az esetben, ha azt a munkáltató különösen fontos érdeke vagy a költségvetési szerv alaptevékenysége indokolja, a munkáltatói jogok gyakorlója a Kormány véleményének kikérését követően dönthet az 1.1. pont szerinti közalkalmazott, illetve – törvényben meghatározottak szerint – kormánytisztviselő vagy kormányzati ügykezelő továbbfoglalkoztatásáról azzal, hogy a Kormány véleménye köti a munkáltatói jogok gyakorlóját a döntésének meghozatalában;  

1.4. elrendeli, hogy a kormánytisztviselők és a kormányzati ügykezelők esetében az 1.3. pontot akként kell alkalmazni, hogy abban az esetben, ha a munkáltatói jogok gyakorlója a Kormány döntéséről a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 60. § (1) bekezdés j) pontja szerinti feltétel bekövetkeztét megelőző 10. napig nem értesül, a munkáltatói jogok gyakorlójának döntéséhez nem szükséges a Kormány véleménye, a Kormány döntésének meghozatalát követő 60 napon belül azonban meg kell tenni a Kormány véleményének megfelelő intézkedéseket;  

1.5. elrendeli, hogy az 1.1. pont alapján megszüntetett jogviszonyú közalkalmazottak, kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők álláshelyeinek betöltésére közalkalmazotti, kormányzati szolgálati jogviszony nem létesíthető, és a feladat ellátására megbízási vagy vállalkozási szerződés nem köthető;

Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.6. felhívja a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervek ne létesítsenek közalkalmazotti és – törvényben meghatározottak szerint – kormányzati szolgálati jogviszonyt olyan személlyel, aki a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte;
Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.7. elrendeli, hogy abban az esetben, ha azt a munkáltató különösen fontos érdeke vagy a költségvetési szerv alaptevékenysége indokolja, a munkáltatói jogok gyakorlója a Kormány véleményének kikérését követően dönthet az 1.6. pont szerint a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerzett közalkalmazott, kormánytisztviselő vagy kormányzati ügykezelő foglalkoztatásáról azzal, hogy a Kormány véleménye köti a munkáltatói jogok gyakorlóját a döntésének meghozatalában; továbbá azzal, hogy a Kormány véleményének kikérésére irányuló eljárásra az 1.10–1.14. pontot kell alkalmazni oly módon, hogy továbbfoglalkoztatáson a foglalkoztatási jogviszony létesítését kell érteni, a kérelem megtételére pedig a közalkalmazotti, kormánytisztviselői vagy kormányzati ügykezelői jogviszonyt létesíteni kívánó személy jogosult;  

1.8. felhívja a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervek ne kössenek megbízási és vállalkozási szerződést olyan személlyel, aki a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte;
Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.9. elrendeli, hogy abban az esetben, ha azt a költségvetési szerv különösen fontos érdeke vagy alaptevékenysége indokolja, a költségvetési szerv vezetője a Kormány véleményének kikérését követően dönthet az 1.8. pont szerinti megbízási és vállalkozási szerződés létrehozásáról azzal, hogy a Kormány véleménye köti a költségvetési szerv vezetőjét a döntésének meghozatalában; továbbá azzal, hogy a Kormány véleményének kikérésére irányuló eljárásra az 1.10–1.14. pontot kell alkalmazni oly módon, hogy továbbfoglalkoztatáson a szerződés létrehozását, munkáltatói jogok gyakorlóján a költségvetési szerv vezetőjét kell érteni, a kérelem megtételére pedig a költségvetési szervvel szerződő fél jogosult;  

1.10. felhívja a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervek esetében a munkáltatói jogok gyakorlója a rájuk irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkező közalkalmazottak, kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők továbbfoglalkoztatásuk iránti kérelmét egyetértése esetén – azok kézhezvételét követő 8 napon belül – a továbbfoglalkoztatásra vonatkozó javaslatával továbbítsa számukra;
Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.11. felhívja a minisztereket, hogy az 1.10. pont szerinti kérelmeket – azok kézhezvételét követő 8 napon belül – továbbítsák a Miniszterelnökséget vezető államtitkár számára;
Felelős: a miniszterek
Határidő: folyamatosan  

1.12. felhívja a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy az 1.10. pont szerinti kérelmeket – azok kézhezvételét követő 8 napon belül – a továbbfoglalkoztatással kapcsolatos véleményének beszerzése érdekében, véleményalkotásra előkészítve továbbítsa a Kormány számára; azzal, hogy az előterjesztést a Kormány ülésére annak a Kormány ügyrendjéről szóló 1144/2010. (VII. 7.) Korm. határozat szerinti véleményezése és a közigazgatási államtitkári értekezlet ülésén való megtárgyalása mellőzésével kell benyújtani;
Felelős: a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.13. felhívja a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy a Kormány 1.12. pont szerinti véleményét – annak kézhezvételét követő 5 napon belül – továbbítsa a miniszterek számára;
Felelős: a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.14. felhívja a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy a Kormány 1.12. pont szerinti véleményét – annak kézhezvételét követő 5 napon belül – továbbítsák az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervek tekintetében munkáltatói jogokat gyakorló személy számára;
Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: folyamatosan  

1.15. felhívja a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy az e határozat hatálybalépésekor e határozat rendelkezéseivel érintett, az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervekkel jogviszonyban álló személyeket a munkáltatói jogokat gyakorló személyek a továbbfoglalkoztatás iránti kérelem benyújtásának lehetőségéről haladéktalanul tájékoztassák, azzal, hogy az e határozat szerinti további intézkedések megtételére a tájékoztatást követő 15. nap után kerüljön sor.
Felelős: a miniszterek és a Miniszterelnökséget vezető államtitkár
Határidő: azonnal  

2. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.
miniszterelnök  
 

Forrás: http://www.magyarkozlony.hu/pdf/15548