2014. november 21-én
került fel a Parlament honlapjára az a törvénytervezet, amellyel el akarják választani
a pedagógus illetményrendszert a mindenkori minimálbértől, mondván - ahogy a
kormány előterjesztésében fogalmaznak - "a közszféra köznevelési
szegmensében is a költségvetési peremfeltételektől függően alakulhatnak a
jövedelmek". Ezzel beigazolódik, amit korábban állítottunk, hogy a beígért
nagymértékű béremelésből, amelyet a munkaterhek durva növeléséhez és egy új,
szintén jelentős többletterhet jelentő minősítési rendszerhez kötöttek,
leginkább a többletterhelés valósul meg, igaz, az extrém mértékben. A
béremelést először eltolták, fokozatokat építve be, most pedig akár
befagyasztásra alkalmas szisztémává változtatják. A Kjt, szerinti
illetményrendszer minimálbértől való elszakítása mára azt eredményezte, hogy
2008-tól nem emelkedtek a bértábla szerinti garantált illetmények, az alsóbb
fizetési osztályokban minimálbért, illetve a középfokú végzettségűek garantált
bérminimumát kapják. A pedagógusok bértábla minimálbértől való elszakítása
várhatóan azt eredményezi, hogy a versenyszférában dolgozó diplomások béreitől
megint fényévekre maradunk el. A sok
eddigi mellett újabb ok, amiért egyre többen kell, hogy hallassuk a hangunkat!
Szombaton a közoktatásban dolgozók és a közoktatás ügyét fontosnak tartók
tüntetése lesz Budapesten (14:00 - 15:30 Széchenyi tér, az Akadémia előtt, majd
a Szalay utcában).
Figyelmetekbe
ajánlom még a törvénytervezet 340-346. §-ait is, amelyben a szakképzésben már
beharangozott változtatásokról rendelkeznek.
A
törvénytervezet: http://www. parlament.hu/irom40/02141/ 02141.pdf
1.
Nkt. 2017. szeptember 1-től hatályos rendelkezése:
65. § (1) A fokozatokhoz és ezen belül az egyes fizetési
kategóriákhoz tartozó garantált illetményt az illetményalap százalékában e
törvény 7. melléklete állapítja meg.
(2) Az illetményalap a mindenkori minimálbér
a) középfokú végzettség esetén százhúsz,
b) alapfokozat esetén száznyolcvan,
c) mesterfokozat esetén kétszáz
százaléka.
Tervezet: 347. §
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 65. §
(2) bekezdése a következő
szöveggel lép hatályba:
„(2) Az illetményalap a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott
vetítési
alap
a) középfokú végzettség esetén százhúsz százaléka,
b) alapfokozat esetén száznyolcvan százaléka,
c) mesterfokozat esetén kétszáz százaléka.”
Tervezett
változtatás: Az illetményalap elválik a minimálbértől! Ez volt a pedagógus
illetményrendszer egyetlen előremutató eleme.
2.
Jelenleg hatályos:
88. § (4) A költségvetési hozzájárulás összege fedezi
a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálat ellátásához
szükséges pedagógusok és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő
alkalmazottak illetményét, munkabérét és ezek járulékait. A pedagógiai
szakszolgálat keretében biztosított ellátás időkereteit külön jogszabály
állapítja meg. Nem állami fenntartású szakképző iskola esetében a
költségvetési hozzájárulás igénybevételének feltétele, hogy a fenntartó
szakképzési megállapodást kössön a kormányhivatallal.
348. §
(1) A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 88.
§ (4) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(4) A központi költségvetés a 2. § (3) bekezdés b) pont ba)
és bb) alpontja szerinti fenntartók (ba) a nemzetiségi önkormányzat, bb) az
egyházi jogi személy), számára az állami fenntartású nevelési-oktatási intézményben
és pedagógiai szakszolgálati intézményben pedagógus munkakörben alkalmazottak
elismert létszáma, valamint a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők jogszabály
szerint finanszírozott létszáma alapján átlagbér alapú költségvetési
hozzájárulást biztosít a köznevelési feladat ellátásához szükséges pedagógusok
és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak illetménye,
munkabére és ezek járulékai kifizetéséhez.
A 2. § (3) bekezdés b) pont bc) és bd) alpontja szerinti
fenntartók (azaz a vallási tevékenységet végző szervezet vagy más személy vagy
szervezet) esetében a hozzájárulás mértékét a központi költségvetésről szóló
törvény állapítja meg.”
Kommentár: „A köznevelési törvény jelenleg garantálja minden
fenntartó számára a pedagógusok és a nevelő-, oktató munkát közvetlenül segítő
foglalkoztatottak bérének és járulékainak megfelelő mértékű állami
hozzájárulást. A vállalkozások és az alapítványok esetében indokolt e garancia oldása,
tekintettel arra, hogy e körtől elvárható a nagyobb szerepvállalás a feladat finanszírozásában,
hiszen széles körben lehetőségük van tandíjak, térítési díjak megállapítására.
Javasolt, hogy a mindenkori költségvetés
teherbírása függvényében járuljon hozzá az állam a magánintézmények
fenntartóinak köznevelési feladatellátásához.”
3.
Jelenleg hatályos:
Nkt. 88. § (1) A köznevelés rendszerének működéséhez
szükséges fedezetet az állami költségvetés és a fenntartó, a működtető
hozzájárulása biztosítja, amelyet az ellátottak térítési díjai, a tanuló által
igénybe vett szolgáltatás díja, az e törvény szabályai szerint tandíj szedésére
jogosult intézmény esetében a tandíj és a köznevelési intézmény más saját
bevétele egészíthet ki. A fenntartó, a működtető biztosítja az általa
engedélyezett többletszolgáltatások, többletlétszámok fedezetét.
(2) A köznevelés alapfeladatainak ellátását szolgáló
költségvetési előirányzat összegét az éves költségvetési törvényben kell
meghatározni. A köznevelés egyéb feladatainak ellátásához a központi
költségvetés támogatást biztosíthat. A települési önkormányzat számára az általa
fenntartott óvoda rekonstrukciós és fejlesztési fedezéséhez az állam pályázati
úton támogatást nyújthat.
(3) A központi költségvetés a nem állami szerv által
fenntartott intézmény köznevelési feladatainak ellátásához költségvetési
hozzájárulást biztosít, amelynek feltétele, hogy az intézmény a működési
engedélyben foglaltaknak megfelelően végzi tevékenységét.
(4) A költségvetési hozzájárulás összege fedezi a
nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálat ellátásához szükséges
pedagógusok és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak
illetményét, munkabérét és ezek járulékait. A pedagógiai szakszolgálat
keretében biztosított ellátás időkereteit külön jogszabály állapítja meg. Nem
állami fenntartású szakképző iskola esetében a költségvetési hozzájárulás
igénybevételének feltétele, hogy a fenntartó szakképzési megállapodást kössön a
kormányhivatallal.
Tervezett módosítás:
348. § (2) A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC.
törvény 88. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A pedagógiai szakszolgálat keretében biztosított
ellátás időkereteit jogszabály állapítja meg.
(6) A nem állami fenntartású szakképző iskola esetében a
költségvetési hozzájárulás igénybevételének feltétele, hogy a fenntartó szakképzési
megállapodást kössön a kormányhivatallal.”
Tehát csak külön bekezdésbe kerül, ami a (4) bekezdésben
eddig is megvolt.
4.
Jelenleg hatályos:
94. § (4) Felhatalmazás kap a Kormány, hogy
v) 2014. szeptember 1. és 2017. augusztus 31. között az
egyes tanévekre vonatkozóan az illetményalapnak a teljes munkaidőre
megállapított kötelező legkisebb alapbér (minimálbér) havi összegének
százalékában meghatározott tanévenkénti mértékét.
349. §
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. §
(4) bekezdés v) pontja helyébe
a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)
„v) 2015. szeptember 1. és 2017. augusztus 31. között az egyes
tanévekre vonatkozóan az illetményalapnak a mindenkori költségvetési törvényben
rögzített vetítési alap
százalékában meghatározott tanévenkénti mértékét,”
(rendeletben állapítsa meg.)
Megint csak a pedagógus illetményrendszer számítási
alapjának minimálbértől való elszakadása a lényeg.
5.
Jelenleg hatályos:
97. § (20a) 2013. szeptember 1. és 2014. augusztus 31.
között az illetményalap a teljes munkaidőre megállapított kötelező legkisebb
alapbér (minimálbér) havi összegének
a) 118,5 százaléka középfokú végzettség esetén,
b) 157,8 százaléka alapfokozat esetén,
c) 172,9 százaléka mesterfokozat esetén
Tervezet: 350. §
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 97. §
(20a) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(20a) 2015. január 1. és 2015. augusztus 31. között az
illetményalap a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott vetítési alap
a) 118,9 százaléka középfokú végzettség esetén,
b) 163,3 százaléka alapfokozat esetén,
c) 179,6 százaléka mesterfokozat esetén.”
A törvénybe kerülnek a 2015. január 1. és augusztus 31.
között érvényes százalékok. Jelenleg ezek a 326/2013. (VIII. 30.) Korm.
rendeletben vannak az alábbiak szerint:
38. § (1) 2014. szeptember 1. és 2015. augusztus 31. között
az illetményalap a teljes munkaidőre megállapított kötelező legkisebb alapbér
(minimálbér) havi összegének
a) 118,9 százaléka középfokú végzettség esetén,
b) 163,3 százaléka alapfokozat esetén,
c) 179,6 százaléka mesterfokozat esetén.
(2) 2015. szeptember 1. és 2016. augusztus 31. között az
illetményalap a teljes munkaidőre megállapított kötelező legkisebb alapbér
(minimálbér) havi összegének
a) 119,3 százaléka középfokú végzettség esetén,
b) 168,9 százaléka alapfokozat esetén,
c) 186,4 százaléka mesterfokozat esetén.
(3) 2016. szeptember 1. és 2017. augusztus 31. között az
illetményalap a teljes munkaidőre megállapított kötelező legkisebb alapbér
(minimálbér) havi összegének
a) 119,6 százaléka középfokú végzettség esetén,
b) 174,5 százaléka alapfokozat esetén,
c) 193,2 százaléka mesterfokozat esetén.
Tehát a százalékokhoz
nem nyúltak, viszont 2015. januárban egyedül a minimálbéremelés biztosított
volna béremelést (pontosabban az előre beígért, többlépcsős illetményemelés
következő lépése ez lett volna), így az elmaradna.
Kérdéses, hogy
2016-ban mi lesz, mert ha meg is hagyják a százalékokat, a „vetítési alap”
mértéke még nem ismert. A kommentár egyértelművé teszi, hogy az illetményünk
mértékét a költségvetés állapotától teszik függővé, megszüntetnek ezáltal
mindenféle automatizmust (ha a szorzás egyik tényezője szabadon változtatható,
akkor az eredményt igen könnyű befolyásolni).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.