A sztrájkbizottság által létrehozott szakértői munkacsoportokban
történt egyeztetéseken az alábbiakban értett egyet a szakszervezeti- és a
kormányoldal:
- A pedagógus álláshelyeket
22 óra kötelező óraszám és a törvényben
előírt átlagos csoportlétszám alapján kell kiszámítani.
- „Garanciát
kell adni a tekintetben, hogy az új
bértábla bevezetése és az új foglalkoztatási rendszer bevezetése egy időben
történik meg. Abban az esetben, ha
elmarad az új illetménytábla bevezetése, nem lehet bevezetni az új
foglalkoztatási rendet sem. A bizottság megállapodott abban, hogy amennyiben az új bértábla és az új munkaidő
számítási rendszer egy időben történő bevezetése nem kerül elfogadásra, akkor a
Kjt. szerinti bérezést kell továbbra is alkalmazni oly módon, hogy a heti 22
órát követő minden, a gyermekekkel, tanulókkal való közvetlen foglalkozásért a
138/1992. (X.8.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint óradíjat kell
fizetni.
- "A kötött munkaidő, azaz a teljes munkaidő
80%-áig (heti 32 óra) elrendelhető munkavégzés feladathoz kötött, nem helyhez.
A törvény rendelkezéseiből nem
következik, hogy a pedagógus munkakörben foglalkoztatottaknak a 32 órát
feltétlenül az intézményben kell eltöltenie. A szakszervezetek javasolják,
hogy a 22-26 óra közötti tanítás
teljesítésére lehetőleg egy intézményben kerüljön sor. A 26-32 óra közötti időre gyermekkel,
tanulóval való közvetlen foglalkozást csak kivételesen, jogszabályban
meghatározott esetben lehessen elrendelni. A felek egyetértenek abban, hogy
a napközis és tanulószobai foglalkozások
egyéb foglalkozásnak minősülnek és a
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő terhére teljesíthetőek (a 22-26 óra
terhére). A felek szintén egyetértenek abban, hogy az Nkt. rendelkezései nem
zárják ki, hogy kizárólag egyéb foglalkozások tartására létesíthető legyen
munkakör” (pl. napközi otthoni nevelői munkára, csak az illető nem napközi
otthoni nevelői munkakörben lesz, hanem tanító vagy tanári munkakörben).
- Kormányrendeletbe kerül, hogy az azonos OM
azonosító alá tartozó foglalkoztatottak kinevezési okmányában az adott
intézmény kerül megjelölésre, mint munkahely, tehát nem változó munkahelyen történik a foglalkoztatás. A
kinevezés és annak megszüntetése kivételével a munkáltatói jogokat az adott
intézmény vezetője vagy az általa megbízott helyettes gyakorolja. Az
intézményvezető kezdeményezésére történik az új kinevezés, vagy valamely
kinevezés megszüntetése.
- Kormányrendeletben kell egységesen értelmezni az
egyéb foglalkozások fogalmát.
- Azokban az esetekben, amikor a volt többcélú
intézmények különböző OM azonosítót kapnak, lehetséges a változó munkahelyre
történő foglalkoztatás, amennyiben lehetőség nyílik arra, hogy egyrészt
fenntartói megállapodással, másrészt intézményvezetők közötti megállapodással
létrejöjjön az a szakmai társulás, amely
biztosítja a közös pedagógiai elvek továbbvitelét és az ehhez szükséges
foglalkoztatást. E körben fennmaradna az igazgatótanács.
- A közalkalmazotti törvényben előírt országos és fenntartói szintű egyeztetési
rendszernek megfelelő egyeztetési
fórumok az államosítás után is maradjanak meg (legyen kötelezett az
intézményfenntartó központ szakszervezeti egyeztetésre)
- A Híd
programok a szakiskolákban induljanak.
- A miniszter közvetíti a kormány felé azt a
javaslatot, amely szerint a köznevelésben dolgozókra ne terjedjen ki az a szabály, amely korlátozás, amely tiltja a nyugdíj
és az illetmény együttes folyósítását, illetőleg azt sem, hogy a
megüresedett álláshelyeket ne lehessen betölteni. Ha ezt nem támogatná a
kormány, akkor legyen egy éves türelmi idő, valamint, hogy legyen egyértelmű,
hogy óraadóként a nyugdíjas foglalkoztatható legyen nyugdíjának megőrzése
mellett.
- "Valamennyi intézménynek tisztában kell lennie
azzal, hogy a feladatainak ellátásához milyen források állnak rendelkezésre. A
tervezésnek az intézménytől kell kiindulnia, és a gazdálkodás kérdéseibe be
kell vonni az intézményvezetőt.”.
- A megyei fejlesztési terv kormányrendeletben
szabályozandó, a szakszervezetekkel a Kjt. szerinti előzetes egyeztetést le
kell folytatni.
- A
pedagógus életpálya terjedjen ki
a pedagógiai szakmai szolgáltatónál pedagógiai előadó, pedagógiai szakértő,
ügyintéző szakértő munkakörben foglalkoztatottakat és a gyermekvédelmi
intézményekben pedagógus munkakörben dolgozókra. Akik középfokú végzettséggel rendelkeznek ehhez mérten a felsőfokú
végzettségűekhez képest arányos
béremelést kapjanak.
- Kisiskolák esetében az átlaglétszámtól való eltérést a fenntartó engedélyezi.
- "Az előírt képesítésnek nem megfelelő
pedagógusok esetében a köznevelésről szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően
biztosítani kell a továbbfoglalkoztatást azok részére, akiknek tíz évnél
kevesebb van hátra a nyugdíjazásig, illetőleg azok részére, akik öt éven belül
megkezdik a tanulmányaikat. E rendelkezések alkalmazása akkor irányadó, ha a
törvényváltozás miatt nem rendelkeznek a szükséges végzettséggel és
szakképzettséggel.” (ez nagyjából bele is került az átadásról szóló törvénybe).
- "Kormányrendeletben kell meghatározni a
minősítés szempontjait. Ennek kidolgozásába be kell vonnia pedagógusképző
felsőoktatási intézményeket, a szakmai szervezeteket és a munkavállalói érdekképviseleti
szervezeteket.”
- "A pedagógusok
minősítését végző bizottság tagja a kormányhivatalban foglalkoztatott
kormánytisztviselő nem lehet. A bizottság tagjainak többsége külsős
szakértő és tagja az intézményvezető is. „A minősítési eljárás objektív
szempontok szerint, objektív eljárásban, független bizottság előtt zajlik.”
- "A szakvizsgával
és megfelelő szakmai gyakorlattal rendelkezők besorolása – bizonyos, a
szakszervezetek bevonásával kidolgozott, esetleges objektív feltételek mellett
– a Pedagógus II. fokozatba történik.”
(Azt javasoltuk, hogy ne támasszanak további feltételeket.)
- Az állami intézményfenntartó központ működését
meghatározó kormányrendeletet ki kell egészíteni azokkal a szabályokkal,
amelyek garantálják, hogy érvényesülni tudjon az intézmények szakmai önállósága, az egyes
intézmények költségvetési érdeke, az intézményvezetői közreműködés, a működtető
települési önkormányzat érdekeltsége.
- "Az állami intézményfenntartó központ és a
működtető települési önkormányzat között megkötésre kerülő megállapodásban rögzíteni
kell az önkormányzat „többletvállalásait”, annak finanszírozását.”
- "Egyértelművé kell tenni, hogy a Központ nem
rendelkezik utasításadási joggal, a pedagógiai program, az SZMSZ, a házirend
elkészítése, a tanulók ügyeiben való döntés, az intézményvezetői munkáltatói
jogok gyakorlása, az intézmények egymás közötti együttműködése, illetőleg
mindazon kérdésekben, amelyekben mint fenntartó, jár el.”
- „Egyértelművé kell tenni, hogy az intézményvezető nélkül kinevezésre,
kinevezés megszüntetésére, óraadó tanár alkalmazására vagy az alkalmazás
megszüntetésére nem kerül sor. Az intézményvezetőt be kell vonni az
intézmény feladatainak meghatározásával, szervezeti átalakításával, esetleges
megszüntetésével összefüggő fenntartói feladatokba. „
- "Az intézményvezető
részt vesz a működéshez, feladatellátáshoz szükséges költségek megtervezésében, illetőleg a rendelkezésre álló források
felhasználásával összefüggő döntések meghozatalában. Az intézményvezető részére
az államháztartásról szóló törvény rendelkezései szerint utalványozási vagy ellenjegyzési
jog biztosítható.”
A sztrájkbizottság plenáris ülése
2012. november 28-án lesz.
Nagy
Erzsébet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.